Recenze - Tulák po hvězdách

Název: Tulák po hvězdách

Autor: Jack London

Žánr: Dobrodružný, psychologický

Počet stran: 334

Rok vydání: 1915

Děj: Kalifornský profesor Darrell Standing byl odsouzen na doživotí, protože údajně zabil svého kolegu, a o rok později byl odsouzen k trestu smrti oběšením, když udeřil místního dozorce.

Z počátku byl Darrell v normální cele, ale protože jeden z dalších vězňů vymyslel, že ve věznici je bedna s dynamitem (ve skutečnosti s tabákem), dostal se do samovazby, kde byl denně surově mlácen, tázán na onen neexistující dynamit a zavírán do svěrací kazajky. V samovazbě poznal také dva další vězně, se kterými se dorozumíval "ťukáním" na zeď.

Svěrací kazajka pro něj ovšem nebyla peklem, začal ji posléze sám vyhledávat a provokoval dozorce, aby ho o ní pořád zavírali. Naučil se umrtvit své tělo a v této dočasné smrti pronikal do svých předešlých životů. Jak se posléze ukázalo, všechny se zakládaly na pravdě, kterou on v tu chvíli neznal. Jen si to představte, prožít plno neuvěřitelných příběhů (byl malým chlapcem, jehož rodina putovala přes poušť, byl šlechticem a zároveň trosečníkem na pustém ostrově, býval dokonce i šlechticem kdesi ve Východních zemích, a mnoho dalšího!!)

(Dále jen pro ty, komu nevadí spoiler – vyzrazení děje, nebo si tuto úžasnou knihu přečetli)

Náš názor: Román je inspirován skutečným příběhem, což nás nadchlo v průběhu čtení o to víc. Způsoby, jakými s Darrellem dozorci zacházeli, se nám hnusily a zároveň líbily. (Ano, jsme zvrácené duše, které se vyžívají v bolestech druhých, ale tady... Darrell nám jednoduše přirostl k srdci a nemůžete po nás chtít, abychom ho po tolika dobrodružstvích s ním neměli na konci rádi!) Ke konci jsme jenom marně hledali další stránku a tápali po dalších slovech autora. Ten konec byl naprosto unikátní a my jsme se chtěli unikátně nechat také popravit.

Na druhou stranu se moc nám líbí hlavní myšlenka; i poté, co je jasné, že hlavní hrdina zemře, uvědomíte si, že je to v podstatě po něj vysvobození, že jeho duše nezemře, tudíž bude neustále putovat z jednoho života do druhého a žít další životy. Tělo není podstatné, je to jenom schránkou pro čistou duši. Tato kniha byla pro nás jednou z nejlepších, kterou jsme kdy četli. Někteří ji odsuzují za její dlouhý popis situací, ale jak jistě víte, my milujeme zkoumat věci dopodrobna, takže se k této knize brzy vrátíme. ;)

Takže, komu nevadí někdy dlouhé popisy dějů a trochu drsnější scény (především opakovaná, leč skutečná brutalita v kalifornské věznici - a nejen tam), vřele doporučujeme.

Hodnocení: 10/10 (A kdyby to šlo, přidávali bychom ještě nuly, protože tohle skutečně stálo za to! Brzy se znovu vrátíme ke stránkám pana Jacka Londona a prožijeme tak krásný příběh s panem Standingem ještě jednou.)

1 · 2 · 3 · 4 · 5