Recenze - Martin Eden

ME

Název: Martin Eden

Autor: Jack London

Žánr: Autobiografický, dobrodružný

Počet stran: 422

Rok vydání: 1909

Děj: Námořník Martin Eden jednou večer pomůže jednomu bohatému právníkovi od rvačky, ten ho jako důraz vděku pozve k sobě na večeři. Zde se seznámí s jeho rodinou (manželkou a dcerou Ruth). Všichni jsou překvapeni, že se Martin, vzhledem spíše hrubián, snaží chovat mile a vznešeně, jako oni, avšak onen právník mu pokyne, aby toho nechal, že je obeznámil s jeho zálibami (rvačkami) a prací (námořnictvím). Martin se zakouká do Ruth a rozhodne se, že se pro ni stane lepším člověkem.

(Dále jen pro ty, kterým nevadí spoiler – vyzrazení děje, nebo si tuto úžasnou knihu přečetli)

Čte odborné knihy, aby si zlepšil gramatiku – to však Ruth nestačí. A když posléze začne psát povídky do novin, Ruth je zase proti tomu, a stejně jako její otec, naléhá na Martina, aby si našel pořádnou práci. To však netuší, že za pár let sama ještě přijde a bude mu nabízet sňatek, protože se z Martina Edena stane osobnost – spisovatel! Martin je na své cestě znechucen zbohatlíky natolik, že peníze, které vydělá, postupně rozdá svým přátelům nebo je vydá na dluhy, které si během psaní nadělal, protože mu nikdo nechtěl půjčit ani cent. V závěru knihy se Martin Eden loučí se všemi a vydává se zpět na moře na svou poslední plavbu...

Náš názor: Další dílo od pana Londona. Takže... Kde začít? Martin Eden, námořník a začínající spisovatel, kterého noviny věčně odmítají a jeho rukopisy se mu věčně vracejí po celou dobu knihy. Hm... námět dobrý! Snaží se udělat dojem na lidi z vyšší třídy. Hm... špatný nápad – dle našeho názoru to byly ty nejnudnější chvíle knihy. Na druhou stranu to poměrně dost dobře vyvažuje jeho snaha, jak sám říká, prorazit do novin a vydávat své povídky, přestože nemá dokončené ani základní vzdělání. Úplně jsme cítili smutek s ním, když mu jeho povídky pořád vraceli zpátky. A také velkou radost, když mu došel první dopis... a následně hluboké zklamání, když v něm byl šek jen na pár dolarů, zatímco on očekával více peněz na splacení svých dluhů, kterých měl v té době hodně. A konec? Ach, tak překrásně popsané zakončení díla... Ta chtíč přežití, která se v něm ke konci probudila! Tuhle knihu můžeme opět jenom doporučit – pokud Vám nevadí trochu smutné konce, toto je kniha pro Vás!

Opět kniha, která v nás zanechala hodně silný pocit, takže na Martina Edena jen tak nezapomeneme!

Ve finálním hodnocení však srážíme jeden bod kvůli tolik nesnesitelné Ruth – zatraceně, babo! Martin je o tři roky mladší než ty a TY ho pořád kritizuješ! A navíc je z dělnické třídy a ty jsi byla vychována v bavlnce ve vyšší třídě, mohla jsi studovat, zatímco on už musel dávno makat, když sis ty užívala, takže se vzpamatuj! A to, že ho miluješ? Nevěřili jsme ti to a chladně se tomu vysmáli! Omlouváme se za tento malý výbuch, ale ta ženská byla v každé chvíli nesnesitelnější a my jsme si spíše užívali stránky, kdy se tam nevyskytovala – tak nepříjemnou ženskou jsme jakživ nezažili!

Hodnocení: 9/10 (Jak jsme již řekli, jeden bod srážíme kvůli otravné a nesnesitelné Ruth. Ke konci, kdy Martin prorazil, nám dokonce připadala (s prominutím) jako zlatokopka.)

1 · 2 · 3 · 4 · 5