Recenze - Chrám Matky boží v Paříži

CHMBVP

Název: Chrám Matky boží v Paříži

Autor: Victor Hugo

Žánr: Historický

Počet stran: 575

Rok vydání: 1831

Děj: Autor v příběhu popisuje různé společenské vrstvy, od krále přes vysoké duchovenstvo, šlechtu a studenty až po společenskou spodinu (žebráky, zloděje, prostitutky). Seznamuje čtenáře také se známými místy středověké Paříže, s jejími malými spletitými uličkami (Soudní palác, Dvůr divů). Dominantou díla je samozřejmě pařížská katedrála Notre Dame.

(Dále jen pro ty, kterým nevadí spoiler – vyzrazení děje, nebo si tuto úžasnou knihu přečetli)

S katedrálou jsou spjaty životní osudy hlavní postavy Quasimoda, hrbatého, téměř hluchého a na jedno oko slepého zvoníka, kterého se v dětství ujal kněz Frollo, za což mu zůstal po celou dobu vděčný a oddaný. Kvůli Frollovi se Quasimodo pokusí o únos cikánské tanečnice Esmeraldy, do níž je Frollo zamilován. Únos Quasimodovi překazil Phoebus z Châteaupers, do nějž se poté Esmeralda zamilovala. Quasimodo je zatčen a odsouzen k trestu na pranýři. Esmeralda s ním má soucit, přinese mu na pranýř vodu, za což se do ní zamiluje, i když ví, že marně. Frollo i Quasimodo jsou nešťastně zamilováni do krásné Esmeraldy. Esmeralda ale jejich city neopětuje, Frolla nenávidí, Quasimoda ji je líto, je zamilována do Phoeba. Frollo, ze žárlivosti zaútočí na Phoeba, Esmeralda se domnívá, že je mrtev. Phoebeus ale přežil. Esmeralda je nespravedlivě, za pomoci útrpného práva, odsouzena k trestu smrti, za vraždu Phoeba a čarodějnictví, spolu se svou kozou Djali, se kterou prováděla kejklířské kousky. Quasimodo v den popravy Esmeraldu unese do chrámu, kde ji poskytne azyl a přizná se, že ji tajně miluje. Frollo přemlouvá Esmeraldu, aby se stala jeho milenkou, ona odmítá. Esmeralda je později popravena, Frollo by ji mohl zachránit, ale nechtěl, když nemohl mít její lásku on, aby milovala kohokoliv jiného, a raději ji nechává zemřít na šibenici. Quasimodo se za popravu mstí, shodí Frolla z věže chrámu, čímž ho zabije. Po letech je Quasimodova kostra nalezena v hrobce u Esmeraldy.

Náš názor: No... Jsme zklamaní. Některé popisy nebo opakované myšlenky autora nám lezly na nervy. Příběh jsme předtím znali jenom díky Disneyovky Zvoník od matky boží. Ale jinak ano – přečteno během 10 dnů, jako povinná maturitní četba. Byl to hezký zážitek. Mohl být o to příjemnější, kdyby se pan Hugo tolik nevracel k věcem, které vysvětlil, nebo nevysvětloval, proč danou věc vysvětlí znovu a podobně. Postavy jinak hezky propracované, některé jejich konce nás pobavily (Jan Frollo), jiné zarazily (Claude Frollo) a některé až zamrazily (Quasimodo). Čekali jsme ale rozhodně víc, za nás tedy čistý průměr.

Hodnocení: 5/10

1 · 2 · 3 · 4 · 5